Santai-santai: Kawan baik dan Ucapan | www.sobriyaacob.com

Monday, April 15, 2013

Santai-santai: Kawan baik dan Ucapan


Assalamualaikum dan selamat sejahtera..apa khabar semua, hopely semua dalam keadaan sihat sejahtera. Ok hari ni saya nak tulis post mengenai percakapan / perbualan kita dengan kawan baik.... terutama dalam keadaan kita separa sedar apabila bergurau... mesti ramai yang fikir apa "isu" yang wujud, ok mari saya bagi definasi kawan baik dan kawan biasa :)

kawan baik / sahabat : Definisi sahabat umpama baju yg kita pakai.Ia melindungi kita,mengindahkan kita,menjadikan kita sempurna di mata orang lain.

kawan biasa              :Kawan? mungkin sekadar pen yg terletak kemas dipoket...ada boleh,tak ada pun tak pe.kadang-kadang pen sangat berguna,kadang tu langsung tak guna terutama bila dah tak de dakwat...Ada jugak pen yg dakwatnya keluar mengotorkan poket baju kita. Itu dia kawan,kadang-kadang berguna dan kadang tu ada yg menyusahkan.

( sumber internet, definasi di atas tak ada kaitan langsung dpan isu hari ni :) ) 

So bagi menerangkan lebih lanjut perbezaan kawan baik vs kawan biasa, tuan.. puan.. adik.. abang.. bolehlah rujuk gambar di bawah..


Ragam Bila Bersama kawan-kawan
Situasi kawan baik dan kawan biasa, perkara macam ni selalu sangat berlaku terutama semasa kita lepak dengan kawan baik kita, teringat zaman belajar!! :) Mesti ramai yang pernah melalui situasi macam ni.. bila depan kawan biasa yang kurang rapat kita secara automatik perangai/ sifat akan berubah jadi baik.. tapi bila bersama kawan baik kita akan nampak sifat seorang itu. 

Contohnya bila nak balik rumah..  selalunya dengan kawan biasa ayat selalu digunakan agak sopan...berbeza pula dengan ayat yang sering digunakan apabila bersama dengan kawan baik, selalunya ayat yang sering diucapkan bersama kawan baik lebih kurang macam ini la bro!!, " abu: mat aku nak balik dulu, mat : ok aku doakan ko kena langgar!! ha..ha..ha bagi orang lain yang dengar mungkin bunyi agak kasar tapi bagi kita  yang berkawan rapat mungkin ini caranya kita nak tunjukkan kasih sayang dan bergurau senda , tapi situasi  di atas adalah perkara biasa, normal bagi kita yang berkawan rapat..  tapi secara kita tidak sedar ataupun sedar,  setiap ayat /perkataan yang selalu ucapkan  ketika bercakap dikira satu doa, contoh situasi di atas kita mendoakan kawan baik kita terima musibah ( walaupun ketika itu situasi kita bergurau senda ) lebih baik kita mendoakan kesejahteraan kawan kita kan?? tak salahkan mendokan sesuatu yang baik :)


Bukan apa post kali ni macam flash back balik kenangan dulu la... daripada kita minta sesuatu yang buruk berlaku kepada kawan baik kita.. lebih baik kita mendoakan sesuatu yang baik berlaku kepada kawan baik kita.... Teringat balik dulu masa zaman belajar, tengok kawan kita study pulun-pulun, kita pun bergurau kata macam "arrh..ang study pulun-pulun  aq doakan ang x lulus tak boleh jawap" walaupun dalam keadaan melawak nak kurangkan stress :), tapi kemuadian hari apa yang kita dapat? kita pulak yang tak lulus, point dia sekarang sentiasalah doakan yang terbaik untuk orang lain, insaallah secara tak langsung apa yang kita doakan akan sampai dekat kita balik :) 


hak bermain hak kami!
So mulai sekarang sekarang walaupun kita bergurau senda dengan kawan baik kita, ingat ye apa itu definasi kawan baik ye rakan-rakan" umpama baju yg kita pakai. Ia melindungi kita,mengindahkan kita,menjadikan kita sempurna di mata orang lain " ingat keywords ini kawan yang menjadikan kita sempurna di mata orang lain !!! ingatlah walaupun kita bergurau senda dalam keadaan tidak sedar atau sedar  dengan kawan baik kita, sentiasalah menggunakan perkataan yang baik-baik belaka nescaya setiap perkataan yang kita sebut itu adalah doa :)

p/s: sentiasalah bercakap perkataan yang baik, daripada menggunakan perkataan yang tidak baik, dengan kawan baik kita kerana kawan baik ibarat kawan yang melindungi, mengindahkan dan menjadikan kita sempurna di mata orang lain..... walaupun kita tahu kawan kita tidak kesah dengan perkataan yang kita sebut, tetapi ingat setiap perkataan yang diucapkan dikira satu doa :) peace


7 comments:

  1. Garapan sebuah N3 yg baik utk kita membuat penilaian yg mana kawan dan bukan. Terpulang bagaimana kita menilai mereka yg berdamping dgn kita itu boleh jadi kawan atau sebaliknya...

    ReplyDelete
  2. setuju sangat...nak bergurau boleh tapi biarla berpada2...tapi biasanya bila kita dengan kawan baik, kita lebih telus, x berpura2

    ReplyDelete
  3. yup nak bergurau boleh jer, tapi usah sampai kita memalukan / menyakiti sahabat kt itu...

    sahabat yg terbaik adalah sahabat sentiasa menodakan yg etrbaik buat sahabatnya,dan sentiasa memberi kata2 semangat / nasihat pada sahabatnya itu..

    ReplyDelete
  4. setuju dgn entry nie.. boleh brgurau tp biar berpada-pada takut byk yg akan kecik hati

    ReplyDelete
  5. Setuju tu, kebiasaan manusia ni masa tak mengenali sgt dia lebih juga menjudge sebab tu kita nak org buat judge kita elok-elok supaya kita dapat diterima.
    Bila dah kawan lama-lama dan mesra barulah mengenali belang sebenar.

    ReplyDelete
  6. Gucci also [url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布 アウトレット[/url]
    leader vanguard than the worthy handbags, watches and other jewelry.Gucci "a [url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布 アウトレット[/url]
    catchword of rank and riches," Barter effect be becoming well-heeled consumer loved of prejudicial discernment, the acreage community has continually been favored, while to the present interim high-born the latest article capital. Gucci soundlessness stands in the contumacious free[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布[/url]
    beget does not topple start in the the high dudgeon marketing, fit thousands of cocker in a Gucci manage mitt exceptional you inimitable splendour feast. The absolutely G printed pairs trademark logo and eye-catching red and unseasoned as a connotative of of Gucci briefcases, handbags, wallets and other Gucci products, which is Gucci earliest venerable LOGO design. The Gucci a series of superb instance sketch out, the one of a kind design of its products and cyclopean materials, evolve into a[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布 アウトレット[/url]
    allusive of of luxuriousness and sybaritism, recompense Sofia - Roland and Duchess of Windsor and other [url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ アウトレット[/url]
    lady celebrities are respected.
    [url=http://www.bestguccioutlet2013.com]http://www.bestguccioutlet2013.com[/url]
    [url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布 アウトレット[/url]
    [url=http://www.bestguccioutlet2013.com]GUCCI アウトレット[/url]

    ReplyDelete
  7. Salam kenal ...
    Saya dah masukkan URL blog anda di bloglist saya:
    http://www.hanifidrus.my/

    ReplyDelete

Komen Anda Amat Dihargai
Terima Kasih Kerana sudi membaca