Info Sihat: Khasiat Dan Kebaikan Buah Avocado | sobriyaacob.com

Friday, November 1, 2013

Info Sihat: Khasiat Dan Kebaikan Buah Avocado


Khasiat makan buah avocado

Buah avokado adalah salah satu buah yang dicipta dengan pelbagai khasiat yang memberi banyak kebaikan kepada tubuh manusia. Jadi, kita disarankan seperti dalam piramid makanan yang seimbang untuk lebihkan pengambilan buah dalam kehidupan kita. Mari lihat apa khasiat yang boleh diperoleh dari memakan buah ini.


Mengawal tekanan darah

-Avokado merupakan sumber besar kalium , yang membantu dalam mengawal paras tekanan darah.


Menggalakkan kesihatan mata

- Avokado adalah sumber lutein karotenoid yang sangat baik, dimana ianya adalah untuk membantu melindungi mata daripada daripada katarak.


Melindungi daripada kanser

- Banyak kajian telah menunjukkan bahawa avokado boleh menghalang pertumbuhan kanser prostat dan juga berkesan dalam mencegah kanser payudara.


Menyembuhkan nafas berbau

- Avokado adalah salah satu pencuci mulut yang terbaik secara semula jadi dan bertindak untuk melawan daripada nafas berbau. Ini kerana ia membersihkan usus yang merupakan punca sebenar nafas berbau.


Ciri-ciri anti -penuaan

- Avokado kaya dengan antioksida dan bermanfaat dalam mencegah gejala penuaan. Ia juga membantu meningkatkan sistem imun , melambatkan proses penuaan, dan menggalakkan sistem saraf yang sihat.


Penjagaan Kulit

- Minyak avokado ditambah dalam bahan pembuatan kosmetik kerana keupayaannya untuk menyuburkan kulit dan membuat kulit anda bercahaya. Ia juga membantu dalam merawat penyakit kulit yang menyebabkan kemerahan kulit.


Berat badan

- Avokado mempunyai 200 kalori bagi setiap 100 gram. Biasanya , buah-buahan mempunyai kira-kira 60-80 kalori bagi 100 gram. Oleh kerana jumlah yang tinggi kalori, avokado adalah makanan yang terbaik bagi orang-orang yang ingin menambahkan berat badan. Avokado adalah sumber kalori yang sihat , tidak seperti lain-lain makanan kalori yang mungkin mengandungi lemak tepu yang berlebihan dan gula yang berlebihan.


Mengekalkan kesihatan jantung

- Avokado mengandungi vitamin B6 dan asid folik , yang membantu mengawal tahap homocysteine ​​. Tahap homocysteine ​​dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung. Avokado juga mengandungi vitamin E, glutation, dan lemak monotaktepu, yang membantu dalam mengekalkan jantung yang sihat.


P/s: kawan saya, menyuruh saya amalkan memakan buah avocado, kerana banyak khasiat dan vitaman yang dibekalkan buah ini, tambah -tambah yang suka menjaga kesihatan dan kecantikan memang sesual la amalkan pemakanan buah avocado.

12 comments:

  1. wahhh bagus jugak ya, banyak kebaikan avocado ni, tapi ika tak pernah makan, tak tahu rasanya macam mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap gak rasa dia.. tapi harga mahai jugak le :)

      Delete
  2. Assalammualaikum...sobri,

    bagus perkongsian ini... kalau x tahu kebaikan avocado boleh dapat info disini.

    mselim3

    ReplyDelete
  3. tak pernah lagi mencuba makan buah avocado ni.. apa rasa dia agaknya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa dia sedap juga.. tak tau macam mana nak gambarkan..next time sis kena cuba ye :)

      Delete
  4. lepas nie boleh la cuba buah avocado..x pernah makan lagi..buah nie masam sikit kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la rasa dia mcm tu la.. tapi harga le mahai..

      Delete
  5. masa aku kerja hotel dulu slalu makan avocado ni. tapi ssh nak dapat dan harganya pun boleh tahan.. huhu

    ReplyDelete
  6. Avocado ni memang bagus utk kesihatan..
    Rasanya lemak lemak. ?
    Yg tak tahan harganya mahal...

    ReplyDelete
  7. kita suka jus avacado...sedap...

    ReplyDelete

Komen Anda Amat Dihargai
Terima Kasih Kerana sudi membaca