Kelebihan Bersenam | www.sobriyaacob.com

google advertising

Wednesday, February 26, 2014

Kelebihan Bersenam


Assalamualaikum dan salamsejahtera semua, entry pada hari ini tentang kepentingan menjaga tubuh badan supaya sentiasa dalam keadaan sihat iaitu, salah satu caranya bersenam. Jadi saya akan berkongsi dengan anda semua kelebihan bersenam, semoga apabila membaca entry ini semangat untuk bersenam secara konsisten dan betul semakin membara kerana bersenam adalah salah satu cara untuk kita menjaga kesihatan dengan cara yang murah dan sihat 

 bersenam cara untuk  menjaga kesihatan dengan cara yang murah dan sihat

Antara salah cara untuk menjaga kesihatan ialah dengan bersenam. Semua orang tahu perkara ini, tetapi berapa ramaikah yang benar-benar sedar dan mengambil tahu serta  menjadikannya sebagai satu aktiviti yang wajib dilakukan? Ramai pakar perubatan menyatakan senaman antara ubat yang bukan saja murah, malah amat berkesan untuk merawat dan mengawal pelbagai masalah kesihatan yang dihidapi. Teori yang senang sekiranya badan kita dalam keadaan baik dan sihat, agaklah susah untuk penyakit menyerang.   


Apa itu senaman.

Senaman ialah pergerakan badan yang dilakukan secara berulang-kali secara terancang dan berstruktur bertujuan untuk meningkatkan atau mengekalkan satu atau lebih komponen kecergasan fizikal. Senaman juga melibatkan penggunaan dan pengeluaran tenaga yang banyak. Senaman memberi pelbagai kelebihan untuk kesihatan badan kita. Kita disarankan melakukan 30 minit exercise setiap hari, insaallah selepas itu kita sendiri akan merasai perubahan, antara kelebihan bersenam ialah.


kelebihan bersenam 

• Meningkatkan kekuatan dan daya tahan otot.
• Mencapai berat badan unggul.
• Meningkatkan kecergasan fizikal
• Meningkatkan kelembutan sendi.
• Mengawal tekanan darah
• Menggalakkan berhenti dari merokok.
• Mengawal keseimbangan makanan.
• Mencapai paras kolesterol yang normal.
• Mengurangkan paras tekanan ( stres ) .


P/s: Seperti kita sedia maklum, semakin kita berusia  semakin banyak risiko penyakit yang menunggu. oleh itu jadikanlah senaman sebagai ‘makanan harian' untuk menjaga kesihatan diri sendiri, banyak kajian menunjukkan bersenam boleh membantu kita mengawal penyakit dengan lebih baik walaupun anda telah menghidapi penyakit insaalah melalui senaman yang betul dan teratur bersenam antara salah satu terapi  untuk mengawal penyakit yang dihidapi, jadi marilah kita bersenam :P


32 comments:

  1. Ok mulai skrg sis dah ada semangat nak bersenam.. hehe
    skrg tgh stress dgn berat badan sendiri... so kena bersemangat utk exercise ni.. chayokkkk ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah amin..semangat itu yang kita nak...bsemangat selalu :P

      Delete
  2. Assalammualaikum...sobri,

    terima kasih tips yang diberikan .. insaallah sesama kita bersenam dan menjaga kesihatan serta menjaga pemakanan kita. amin.

    mselim3

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam selim..sama-sama .. :) insaallah :P

      Delete
  3. fae main badminton je. tu pun tak konsisten in a week. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. he..he.. janji buat fee dari tak buat langsung :P

      Delete
  4. salam pagi bersenam ni kena diamalkan selalu...jikalau sesekali dibuat mau demam urat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat pagi..ya kalau skali skala buat scara mgejut..mau sakit urat... buat mngikut kemampuan :P

      Delete
  5. alahaiii. nak bersenam ni yg brcinta sgt. hahaha. Insyallah.. kene paksa diri gak. thanks share

    ReplyDelete
    Replies
    1. he..he.. kena paksa mula2 mlas..la lama ok :P

      Delete
  6. banyak kelebihan bersenam terhadap kesihatan badan kita.. sibuk bukanlah alasan.. churp2..

    ReplyDelete
  7. byk lakukan pergerakan juga sudah dianggap bersenam .

    ReplyDelete
  8. semakin berusia semakin malas besenam pon ada #dahiberpeluh

    ReplyDelete
  9. Seronok bersenam kalau ada teman sebenarnya.

    ReplyDelete
  10. erkkk.. kejar bas.. kejar tren... pun dikira bersenam kan? hehe

    ReplyDelete
  11. aku lately dah semakin kurang bersenam..mungkin sebab busy dengan komitmen lain walaupun nak bersenam tu tak mengambil masa yang lama sebenarnya..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  12. bersenam lebih kerap baru badan sihat :D

    ReplyDelete
  13. HAHA . Malasnya nak bersenam ....

    ReplyDelete
  14. memang banyak kebaikan...kena kuatkan semangat..supaya rajin..

    ReplyDelete
  15. Berjalan kaki pun kira senaman jugak kan? Hihi..

    ReplyDelete
  16. skrg kt opis pun byk berjalan berlari.. hehe. exercise juga tu

    ReplyDelete
  17. Bersenam percuma jer ...bolih dibuat dalam bilik sendiri atau dihalaman rumah...
    Cuma mahu ngn tidak jer...

    ReplyDelete
  18. Jom bersenam jom..
    Sehari dpt 3 minit jadi la kan..huhuhu..
    hanya itu je masa Yg dapat utk eksesaiss

    ReplyDelete
  19. bagus lah awak nie sobri.. selalu mengingatkan pembaca pentingnya menjaga kesihatan.. hehe... teruskan yea...!

    ReplyDelete
  20. Exercise ni memang kena buat..kalau dah stop jadi malas nak startt semual..kalau maintain memeang boleh rasa perbezaan dia..Samsung 65" for you!!!

    ReplyDelete
  21. Alhamdulillah.. setakat ni mmg dpt bersenam setiap pagi atau petang ahad.. kdg2 tu rasa malas juga.. :D

    ReplyDelete
  22. Di rumah dan di opis pun boleh senaman gak... kurangkan naik lif tp gunakan tangga.. kalau berlari naik tangga lagi hebat oooo...hihihihihi....lebihkan banyak berjalan... buat kerja rumah pon boleh berpeluh gak....ekekekeke... :D ... Selamat Bersenam Bro..... :)

    ReplyDelete
  23. Nice tips...tp kan...isy....bila dh tapi ni malas la nk komen dh sbb niesa ni mmg dh la a xbersenam...hahaha

    ReplyDelete
  24. yup..betul senaman ade byk sgt benefit..kalau jrg2 bersenam..kena bersenam sekali..cepat je semput..eheh..=)

    ReplyDelete
  25. senam dengan buat kerja umah ujung minggu? bole tak gitu? hehe

    ReplyDelete
  26. Alhamdulillah, setakat ni di sekolah hari-hari panjat tingkar 4 naik mengajar. Boleh kot dikira senaman.

    ReplyDelete

Komen Anda Amat Dihargai
Terima Kasih Kerana sudi membaca